Köpvillkor / terms of purchase

  1. Om GarmsMarket.com / About GarmsMarket.com
  • Företaget har sitt säte i Kristianstad. Företagets postadress är Föreningsgatan 56c, 28831 Vinslöv.
  • Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info@garmsmarket.com med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
  • Our company is based in Kristianstad, Skåne, Sweden. Our postal adress is Föreningsgatan 56c, 28831 Vinslöv.
  • To get in contact with us, please send us an E-mail to info@garmsmarket.com with your question(s) and your contact information, and we will be in touch soon.
  1. Beställning / Order
  • När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
  • Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till info@garmsmarket.com
  • When your purchase is completed you will receive a order confirmation to your e-mail. Here you can find all information about products, price, delivery adress and your invoice adress.
  1. Leverans / Delivery
  • Våra normala leveranstider är 1-4 arbetsdagar inom Sverige och 2-7 dagar till andra länder. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.
  • Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: info@garmsmarket.com
  • Our deliveries usually take 1-4 days to arrive inside Sweden and 2-7 days worldwide. Note: Orders made in the weekend will be sent out on the next Monday.
  • If delays on the delivery would occur (without us notifying you about longer delivery times) should you contact us at info@garmsmarket.com
  1. Priser / Prices
  • Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms alternativt vinstmarginalbeskattning.
  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
  • All prices in our shop is in SEK, however could be changed at the top of the front page and all prices include 25% VAT or profit margin taxation.
  • We reserve us for changes in price controlled by our suppliers, mistakes, and wrongful information. We have the right to edit our prices as well as cancelling a order if any mistake has been made.
  1. Ångerrätt / Right of return
  • Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.
  • When purchasing from our website you as a customer have a right to return by any reason within 14 days. These 14 days start when you have received your order.5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt: / When making use of your right of return.
  • Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss info@garmsmarket.com. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
  • Vi kan endast acceptera returer på beställningar som kommer ifrån EU (Sverige är med i EU).
  • Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
  • Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
  • På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.
  • Vi tar ut en returavgift på 49kr vid retur, för att kunna erbjuda de konkurrenskraftiga priser som vi gör.
  • Vid retur måste frakten vara spårbar, för att vi på enklaste sätt ska kunna hantera er retur, och för att inget skall försvinna i posten.
  • Vid använd vara eller om en retur luktar tex parfym, kan vi komma att ta ut en högre avgift på grund av värdeminskning eller på grund av att vi behöver betala för kemtvätt för plagget. 
  • You have to let us know that you want to return your order, before doing it. This message should be sent to info@garmsmarket.com. Your name and order number and what products you want to return.
  • We can only accept returns on orders inside the EU (Sweden is a member of the EU).
  • You should as soon as possible and within 14 days after this message return the Products to us.
  • You will have to pay for the delivery costs, and you have responsibility over the products and delivery. You should send the products in safe packaging.
  • We reserve the right to take away a fee parallell to the depreciation compared to the original worth, when the product has been used wrongfully or has been damaged.
  • We charge a return fee of 49 SEK, to be able to offer such competitive prices as we do.
  • When returning a product, you have to send the package with traceable shipping, to make it easier and quicker for us to handle your return, and to minimize the risk of a parcel getting lost in transit.5.2 
  • Ångerrätten gäller inte vid: / The right of return doesn’t does not apply when:
  • Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
  • Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
  • Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
  • Products with health and/or hygiene sealing, has been broken by you.
  • Special made product, that has been made or brought in specifically after your needs.
  • Services made when you have agreed to not having right of return beforehand.
  • Köp av underkläder (Strumpor, Badbyxor, kalsonger)För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.
  • For more information about our right of return, please read the link above.
  1. Reklamation och klagomål / Complaints
  • Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
  • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
  • Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
  • We examine every product before being sent to you. If it still doesn’t match our description, we will take full responsibility and will follow the Swedish law and will fix the problem free of cost.
  • you always have to contact us before returning a product.
  • You should send your complaint as soon as notifying the problem.6.1 Hur går du tillväga vid reklamation? / How you do a complaint
  • Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till info@garmsmarket.com där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
  • Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
  • Complaints should always be sent to info@garmsmarket.com where you send your name, adress, email adress, ordernumber and description of whats wrong.
  • If we can’t fix the problems or deliver a similar product, we will re-pay the full amount and the return delivery costs.
  • We reserve our rights to decline a complaint if we don’t agree with your complaints. We follow the guidelines from ARN.se (allmänna reklamationsnämnden).
  1. Ansvarsbegränsning
  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
  • Vi hänvisar till bilderna på produkter för rätt visning av färg, och inte produktinformationen där vi vid fåtal tillfällen skriver fel färg än vad som plagget egentligen har
  • We don’t take any responsibility for indirect damages that can follow from the use of our products.
  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
  • We don’t accept any responsibility for any delays due to circumstances outside of the Companys prevailing (Force Majeure). This could be; conflict of workforce, damages of fire, war, defaulted delivery from suppliers, etc.
  1. Produktinformation / Product information
  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
  • We reserve ourselves from typos on our website as well as selling out of Products. We can’t guarantee that our pictures exactly will replicate how our products look in real life. We always try to expose our products in the best way that we can.
  1. Information om Cookies
  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
  1. Personuppgifter
  • Genom att handla hos GarmsMarket.com accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
  • Highendmarkets Sweden AB / Garmsmarket.com är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
  • Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
  • 10.1 Vad är en personuppgift?
    En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
  • 10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
    För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
  • Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
  • 10.3 Rättslig grund
    I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
    Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
  • 10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
    10.4.1 Betalleverantör
  • Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
    De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Stripe.
  • 10.4.2 Fraktbolag
    För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
    De fraktbolag vi samarbetar med är: Postnord.
  • 10.4.3 Nyhetsbrev
    Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
    Vi använder för utskick av nyhetsbrev.
  • 10.5 Rätten till tillgång
    Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
  • 10.6 Rätt till rättelse
    Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
  • 10.7 Rätten att bli glömd
    Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
  • 10.8 Ansvarig för dataskydd
    Highendmarkets Sweden AB / Garmsmarket.com är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
  • 10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
    Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
    Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.
  1. Ändringar till de Allmänna Villkoren
  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

 

  1. Tvist och lagval
  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag

13. Paket som inte hämtas ut

– Om du inte hämtar ut paketet räknas det som ej uthämtat paket.

– I de fall du inte hämtar ut ett paket så tar vi en avgift på 400kr. Avgiften avser frakt och omkostnader. Avgiften dras från din återbetalning via klarna eller stripe payments. Vid betalning utanför hemsidan så dras det av på den typen av betalning du har gjort.

– Detsamma gäller om du har angivit fel adress.

– Om du efter ditt köp vill avbryta din beställning innan varan har skickats erhåller vi oss rätten att ta ut en avgift om 200kr för detta, för att täcka våra omkostnader för köpet.

14. Leveranstider

– Vissa produkter har längre leveranstider än andra, vilket alltid nämns i produktbeskrivningen. I kassan på vår butik anges leveranstiderna 1-3 arbetsdagar vilket inte alltid stämmer, därmed rekommenderar vi att läsa igenom produktbeskrivningen på varorna du vill handla för att missförstånd ska undvikas.

 15. Att sälja till oss.

– Vi förbehåller oss rätten att neka att ta emot varan du skickat in till oss om följande inträffar:

– Varan/varorna inte går att fastställa som autentisk, eller om varan anses vara falsk av oss eller någon av experterna som undersöker varan.

– Varan/varorna inte överensstämmer med det skick som angavs, eller om information om skador/slitage inte angetts på ett tydligt sett.

– Storlek eller modell inte överensstämmer med det som angetts eller som vi rimligen har kunnat anta.

15.1 Så går vi tillväga när vi häver ett köp.

– Du som kund kommer att få stå för frakt, returfrakt och administrationskostnader på 300kr inklusive moms, om vi inte kan komma överens.

– Vid skadad vara eller när information inte nått oss om slitage/storlek/modell eller liknande så kommer vi kontakta er och försöka lösa situationen på enklast möjliga sätt, antingen med ett nedsatt pris eller retur av vara/varor.

– Köplagen gäller, och vi kommer endast häva ett köp om fel information angetts, eller avsaknad av viktig information om produkten.

16. Pre-orders

- Vid beställning av produkter från sektionen Pre-orders kan vi komma att ta ut en returavgift på upp till 500kr, om den informationen står i produktbeskrivningen.